Ədəbiyyat tarixində yeri olanlar, haqqında danışılanlar ya şairlər olur, ya
yazıçılar, ya da ədəbiyyatşünaslar. Lakin bəzi adlar var ki, onların ədəbiyyata
qatdığı fayda sadəcə hansısa müəlliflərin ilham pərisi olmaqdan ibarət idi. Məsələn,
Frans Kafka məktub yazmasaydı kim biləcəkdi Milena Yasenka adını?
Yaxud, Qala
kim idi? Dali soyadı olmasaydı biz bu suala cavab tapa bilərdik? Bu məqalədə o
qadınlardan sadəcə üçü haqqında danışacam.
Milena Yasenka
Melana Kafka ilə
tanışlığına qədər psixoloji cəhətdən böyük sınaqlardan keçmiş, dəlixanadan
tutmuş, narkotik maddəyə qədər hər şeyin dadına baxmışdı. Onların münasibətləri
işgüzar səbəbdən başlasa da çox keçmədən sevgiyə çevrilmişdi. Milena Kafkanın
əsərlərinin tərcüməsi ilə məşğul idi.
Milena gənclik illərindən
başlayaraq macəralı bir həyata atılmışdı. Atası ilə didişməli bir münasibət
yaşayan Milena gənc tələbə ikən sevgilisi yəhudi Ernst
Pollakdan hamilə qalır,
abort etdirir və nəticədə bütün kübar cəmiyyətin dilinə düşür. Həm vərəm xəstəliyindən əziyyət çəkmiş, həm
təlatümlü bir sevgi yaşamış, buna görə ailəsi ilə arası açlmış, problemlər
yaşamış, atası tərəfindən ruhi əsəb xəstəxanasına göndərilmişdir. Xəstəxanada qaldığı bir il müddətində
yəhudi sevgilisi ilə ayrılmamış, daha sonra onunla evlənərək ailəsi ilə münasibətini
kökdən kəsmişdir.
Ernst Pollakdan münasib bir ər hesab
olunmurdu, Milenanı ac-susuz buraxıb sevgililərinin ağuşunda gəzərkən Milena əvvəl
hamballıq, sonra dövrün kiçik qəzet və jurnallarında yazarlıq, tərcüməçilik
edirdi. Kafka ilə də tanışlığı bu illərər
təsadüf edirdi. Təsadüfən bir kafedə tanış olanda Milenaın 23 Kafkanın isə 36
yaşı var idi. Daha sonra işgüzar söhbətdən məktublaşma başladı və bu prosses 2
il davam etdi. Məhz bu iki il dünya ədəbiyyatı tarixinə Milenaın adını romantik
cizgilərlə həkk etdi...
Bu
iki il ərzində sadəcə iki dəfə görüşmüşdü Milena ilə Kafka. Kafkanın həyatında
sevdiyi, bekar olanda darıxdığından ayrılıb nişanlandığı, yazışdığ qadınlar çox
idi (Hətta, nişanlısı da var idi) lakin bu dəfəki mövzu Kafkanın sevgililəri
yox, Milena olduğu üçün o nüanslara toxunmayacayıq. Amma böyük ehtimal ki,
Kafkanın Mielanayla məktublaşmasına son qoymağa və ümumiyyətlə ondan ayrılmağa
yönəlik radikal addımında bu sevgililərin
təsiri böyük idi.
Milena
doyumsuz idi, gərgin, iddialı, təlatümlü, enerjili, cəsur, inadkar, nə vaxt
haradan əsəcəyi məlum deyildi, dolayısı ilə, yoran qadın idi. Onunla münasibət
qurmaq, o münasibəti davam etdirmək böyük enerji, psixoloji sabitlik tələb
edirdi.
Farans
Kafka bu müvazinətə sahib deyildi.
Qalanın Daliyə olan misilsiz xidmətlərindən fərqli
olaraq,Milenanın Kafkaya mənəvi ilham pərisi olmaq xaricində heç bir faydası
yox idi. Bu “pərilik” hətta elə bir səviyyəyə çatmışdı ki, Kafka ondan zərər
gördüyünü hiss edirdi və beləliklə Kafkanın istəyi ilə bu münasibətə son
qoyuldu. Milena xarakter etibari ilə adam yoran idi.. Bütün bunlar onun bir qadın olaraq ruhi müvazinətini
sarsıtmış, daha enerji əmən, daşınması ağır yükə çevirmişdi. Milena nə qədər
gözəl olsa da, Kafka onun üçün nə qədər heyranlıq bəsləsə də, bu ona Milenanın
qısqanclığını, sinir tutmalarını, uzun-uzadı günahlandıran məktublarını həzm
etməyə kifayət etmədi.
Kafkayla sevgili
olduğu müddətdə Milena ərdə idi. Kafkadan əlavə iki sevgilisi daha olacaqdı, hətta
onlardan birindən uşaq belə dünyaya gətirəcəkdi.
Bütün bunlara
baxmayaraq, Milena, əqidə sahibi, siyasi baxışları olan bir vətəndaş idi.
Narsistlrə qarşı gələrək bolşevik partiyasına rəğbəti ilə bilinirdi, almanların
işğalından sonra qadın göndərildiyi həbs düşərgəsində ağır şəraitə dözməyərək
böyrək çatışmazlığından vəfat etdi...
Nahit Fıratlı
Necip Fazıl Ksayürək,
Cemal Süreyya, Sabahattin Ali, Hasan Ali Yücel, oğlu Can Yücel, Orhan Veli
Kanık, Cahit Sıtkı, Ece Ayhan, Turgut Uyar, Halil Vedat
Fıratlı, Arif Damar, Peyami Safa, Edip Cansever, Gülten Akın və b...
Bu adların hamısı
türk ədəbi-bədii-maarifçilik tarixində öz yerləri olan şəxslərdir. Lakin onları
birləşdirən başqa bir cəhət də var;
Bu kişilərin hamısı
Nahit hanım deyilən o əsrarəngiz qadına aşiq idi. Evində qonaq etdiyi, dostum
dediyi demək olar ki, hər kəs Nahit Fıratlıya şeirlər yazıb, söyləmişdilər.
1909-cu ildə Kritdə anadan olan Fıratlı bir neçə il
sonra İstanbula köçdü və fəlsəfə şöbəsini bitirdikdən sonra ədəbiyyat müəllimi
kimi işə başladı. Fıratlı ilk evliliyini Milli Təhsil Müfəttişi və Dövlət Gözəl
Sənətlər Direktoru Halil Vedat Fıratlı ilə, ikinci evliliyini isə 1955-ci ildə
şair Arif Damarla etdi. İki evlilik arasında Orhan Veli ilə əfsanəvi bir eşq
yaşadı.
Nahit xanımı kəşf edən,
onun tilsiminə qapılan insanlardan ilki yəqin ki, Sabahattin Ali olub.
Sabahattin Nahidi görəndə 21 yaşında idi. Nahit xanımın isə o zamanlar 19 yaşı
var idi və ədəbiyyatla yaxından maraqlanırdı. Onu da qeyd edim ki, gələcəkdə
Nahit xanımın evi ədəbiyyatçıların ən çox yığışıb söhbətləşdiyi məkan olacaqdı.
Sabahattin
Alinin sevgisi qarşlıq görmədi. Nahit xanım nədənsə ədibin hərarət dolu
məktublarından, şeirlərindən təsirlənmirdi. Bəlkə də hələ gənc olduğu üçün
qarşılıq göstərməkdən çəkinmişdi. Hətta bir dəfə yazıçı, Nahit xanıma
göndərdiyi məktubun açlmadan geri qaytarıldığı zaman, göndərilmə kağızında
Nahitin imzasın görərkən, öz dili ilə desək: ”dəli olmuş!”, bu imzaya da ayrıca
məktub həsr etmişdir:
“Qayıtma kağızında imzanı gördüm. Tək
imzanı... Dəli olurdum. İmza məni dəli etməyə sürükləyəcək qədər xoşbəxt etdi.
Onu yazan əlini gördüm, tutmaq istədiyim zaman məndən qaçırdığın əlini ... Bu əlin
üzərində incə bir qol gördüm, daha sonra çiyinlərini, incə çənəni, dodaqlarını,
şəffaf burnunu, alnına tökülən qumral saçlarını gördüm. Səni gördüm, tamamilə
gördüm. ”
Sabahattin
Alinin özünün yazıb bəstələdiyi “Melankoli” şeirinin də Nahit xanıma həsr
etdiyi məlumdur:
Beni en güzel günümde
Sebepsiz bir keder alır.
Bütün ömrümün beynimde
Acı bir tortusu kalır.
Sebepsiz bir keder alır.
Bütün ömrümün beynimde
Acı bir tortusu kalır.
Anlıyamam
kederimi,
Bir ateş yakar derimi,
İçim dar bulur yerimi,
Gönlüm dağlarda bunalır.
Bir ateş yakar derimi,
İçim dar bulur yerimi,
Gönlüm dağlarda bunalır.
Ne kış, ne yazı
isterim,
Ne bir dost yüzü isterim,
Hafif bir sızı isterim,
Ağrılar, sancılar gelir.
Ne bir dost yüzü isterim,
Hafif bir sızı isterim,
Ağrılar, sancılar gelir.
Yanıma düşer
kollarım,
Görünmez olur yollarım,
En sevgili emellerim
Önüme ölü serilir...
Görünmez olur yollarım,
En sevgili emellerim
Önüme ölü serilir...
Ne bir dost, ne
bir sevgili,
Dünyadan uzak bir deli...
Beni sarar melankoli:
Kafamın içersi ölür.
Dünyadan uzak bir deli...
Beni sarar melankoli:
Kafamın içersi ölür.
Amma bütün
bu məktubların, şeirlərin bir xeyri olmadı, Nahit xanımdan ümidini kəsən
Sabahattin Ali 1935-ci ildə Aliyə xanımla ailə qurur, məşəqqətli bir həyat
yaşayır, nəhayət müəmmalı şəkildə qətlə yetirilir. (Türk ədəbiyyatının “qeybət
kateqoriyasında” ədibin Atatürkə olan mənfi münasibəti nəticəsində sonuncunun
sifarişi ilə öldürüldüyü deyilir).
Nahit
xanımın heyranlarından biri də Necib Fazıl Kısakürək olub. Şairin son illerinden qalma Dede Qorguda oxsayan şəkillərinə baxib onun nə vaxtsa
cavan, romamntik olub kiməsə sevgi şeri yazdığına inanmaq olmasa da, təsəvvür
edin ki, olub))
“ Bekliyorum, gel artık. Muhakkak, muhakkak... Herşey hazır, İstanbul,
sis, yağışlı havalar, ev, oda, soba ve ben.’
Bəzən Nahit xanımın diqqət mərkəzində olmağı ona bəla
da gətirə bilirdi. Məsələn, 1950-ci ildə
bir ziyafətdə iqtidar məmuri birinin rəqs təklifinə rədd cavab verdiyi üçün
Ankaradan əvvəlcə Ədirnəyə sürgün edilmiş, sonra təyinatını İstanbula aldıra
bilmişdi.
Qarşılaşdığı hər kişidən sevgi etirafı alan Nahit
xanım onlardanbiri, ərinin şagirdi, şair
Orhan Vəli ilə daha dərin münasibəti ilə bilinir.
İkilinin sevgi hekayəsi ətrafda açıq-aydın danışılırdı. Orhan Veli, Nahit xanıma demək olar ki, atdığı hər addımla əlaqəli məktublar yazırdı. Onun məktiblar qarşılıqsız qalmırdı. (Gələcəkdə bu məktublardan ibarət “Yalnız Seni Arıyorum” adlı kitab işıq üzü görəcəkdi)
İkilinin sevgi hekayəsi ətrafda açıq-aydın danışılırdı. Orhan Veli, Nahit xanıma demək olar ki, atdığı hər addımla əlaqəli məktublar yazırdı. Onun məktiblar qarşılıqsız qalmırdı. (Gələcəkdə bu məktublardan ibarət “Yalnız Seni Arıyorum” adlı kitab işıq üzü görəcəkdi)
Nahit xanımın Orhan Vəliylə münasibəti indi birmənalı
təhlil olunmur. Bəzi mənbələrə görə, Nahit xanım şairin üzərində öz
hegamonluğunu qurmuş, onu manipulyasiya edib, istədiyi kimi yönləndirirdi. Özü ərdə
ola-ola şairi digər qadınlarla münasibətdən qaçmağa məcbur edirdi. Bir qadın
eqoistliyinin bariz nümunəsini göstərən Nahit xanım buna nə qədər nail olurdu-
o da sual altındadır)))
Bu əlaqə
şairin 1950-ci ildə ölümü ilə sona çatdı. Ölərkən cibindən çıxan kağızda Nahit
xanıma həsr olunan şeir var idi:
"hiçbirine
bağlanmadım
ona bağlandığım kadar.
sade kadın değil, insan.
ne kibarlık budalası,
ne malda mülkte gözü var.
hür olsak der,
eşit olsak der.
insanları sevmesini bilir
yaşamayı sevdiği kadar."
ona bağlandığım kadar.
sade kadın değil, insan.
ne kibarlık budalası,
ne malda mülkte gözü var.
hür olsak der,
eşit olsak der.
insanları sevmesini bilir
yaşamayı sevdiği kadar."
Qala Dali
Incəsənətlə
məşğul olan kişilərin ilham pərisi olan, onları yönləndirən qadınlardan biri də
Salvador Dalinin həyatının eşqi: Qala idi.
Qala
Dalinin nəinki sevgilisi, eyni zamanda ən böyük dəstəkçisi, işlərini nizamlayıb
toparlayan pradüsseri, maliyə işlərinin idarəçisi, bir sözlə, hər şeyi idi.
Salvador
Qala ilə rastlaşana qədər qadınlardan qaçır, hətta qorxurdu. Qala ilə ilk
tanışlığında əslində hər zaman bu qadını gözlədiyini anlayacaqdı. Uzun illlər sonra o, "Gizli həyat" kitabında belə yazacaqdı:
"Onun təni körpə vücudu kimi zərif idi. Çiyinləri olduqca dəyirmi idi,
zahirən kövrək görünən bel əzələləri yeniyetmə qızlarınkı kimi gərilmiş, eyni
zamanda da çox incə idi. Bütün bunların vəhdəti onu olduqca cəlbedici edirdi.
O, çox arzu olunan qadın idi.”
Qala ilk əri gənc
fransız şairi Ejen Qrendel ilə İsveçrədəki sanatoriyalardan birində müalicə alərkən tanış olmuşdu. Daha
sonralar Parisə köçən cütlük tez bir zamanda kübar cəmiyyətə ayaq açır, ətrafın
diqqətini çəkmişdi. Bu, təbii ki, Qalanın xidməti idi. Müasirlərinin dediyinə
görə, Qala qətiyyən gözəl qadın hesab olunmurdu. Lakin onun hər kəsi təsir
altına salan zərif intellekti, orijinal stili, tilsimləyici ahəngi var idi.
Qalanın sevgi macəraları hələ evliykən var idi və bunları ərindən gizlətməyi
lazım bilmirdi. 1934-cü ildə ərindən boşanan Qala Polla Dalinin arasında
istedad cəhətdən müqaisədə üstünlüyü Daliyə vermiş və bütün enerjisinin Dalinin
imzasının tanınmasına sərf etmişdir. Məhz bu yorulmaz fəaliyyəti, ağıllı əlaqələri
sayəsində çox keçmədən ər-arvad var dövlət
içində üzürdülər. Amma onların həyat tərzi, imicləri, özlərini aparmaqları cəmiyyətdə
dedi-qoduya səbəb olurdu. Qala Dalini əlində bir oyuncağa çevirmişdi. Qadın nə
deyrdisə rəssam qeyri-şərtsiz ona inanırdı. Qala əvvəlki vərdişlərini tərgitməmişdi.
Dali isə onun gənc məşuqlarından rahatsız olmurdu. ən azından bundan şövq
aldığını iddia edirdi.
Artıq Qala öz qəsrindəyaşayır,
Dalinin rəsm əsərlərindən gələn gəlirləri cavan sevgililiərinə xərcləyir, bu
malikanədə orgiya (qədim yunanlarda şərab və kef allahı
Vakx-Dionisin şərəfinə düzəldilən şənlik, eyş-işrət, azğıncasına kef) qurur.
Ərini isə hərdənbir, əvvəlcədən ətirli kağızda yazılmış dəvətnamə göndərərək qəbul
edir...1982-ci ildə isə
Qala ölür. Dali ondan sonra dəlilik həddinə çatır, 7 il sonra isə o da həyatl
avidalaşır.
Dalinin bir çox rəsminə model olmuş Qala incəsənət
tarixinə ən sirli, cəlbedici və iyrənc motivlərlə həkk olunmuşdur.
Çox maraqlı idi. Təşəkkür edirəm.
YanıtlaSilTəşəkkür edirəm))
Sil