Ceyn Ostinin hər cür dəbdəbədən
uzaq, böyük hisslərdən sakit şəkildə yazdığı roman- “Qürur və qərəz” sözsüz ki,
kişi və qadın münasibətlərinin, insanların öz fikirlərini ifadə etmək üçün
istifadə etdiklərin bir cümlənin belə əhəmiyyət daşıdığı bir dövrdə, ən incə məqamları
uğurlu şəkildə cəmiyyətdən fərdlərin ruhuna xitab edən ən uğurlu ədəbi əsərlərdən
biridir.
Roman ilk baxışdan adi məişət məsələlərini
əks etdirirmiş kimi təsir bağışlaya bilər. “Qürur və qərəz”i oxumaq kifayətdir
ki, o dövrün cəmiyyət içində mədəniyyət, məişət, ədəb-ərkan, insan münasibətləri
haqqında dolğun məlumat almış olaq. Amma daha dərinə vardıqca romanın adının
şifrəsi açılır. Niyə məhz “Qürür və qərəz”?
Əsərin ideyası, məzmunu ilə
yaxından tanış olduqdan sonra oxucu qənatə vara bilər: bu əsərə ikinci uğurlu
bir ad belə formada seçilə bilməzdi.
Biz əslində əsərin baş qəhrəmanlarından
biri, ola bilsin ki, birincisi Elizabet Bennetin gözü ilə görürük hər şeyi.
Yazıçı ona təqdim etdiyi qədər icazə verir bizə hadisələri qiymətləndirməyi. Elizabetin
düşüncə pəncərəsindən çıxaraq, onun qərəzli münasibəti, qürürlü rəftarının
imkan verdiyindən daha artığını bilmək, başa düşmək oxucudan həddindən artıq həssaslıq
tələb edir.
Amma Ceyn Ostin Lizzinin istər
mister Darsi, istərsə də Uikhem və digər insanlara olan münasibətlərində çox qərarlı
olduğu vaxtlarda belə, özünəməxsuz yumşaqlıqla oxucuya işarə verir sanki, hər
şey daha başqa məcrada axış edə bilər deyə. Lizzi o qədər arxayındır ki, öz qənaətlərində,
bir gün yanıldığı həqiqəti ilə üz-üzə
dayananda qərəzli münasibətinin haqsızlığını bütün dəhşəti ilə başa düşür.
Əsər Bennetlər ailəsinin
tanışılığı ilə başlayır. Xanım Bennetin bütün həyat məqsədi beş qızına münasib ər
tapmaqdır. Bu həm o düvrün ən real, bütün anaların, evdə qeybətləşməkdən başqa
işi gücü olmayan qadınların qayğısı, həm də xanım Bennetin bir az da xarakteri
ilə bağlı məsələdir. Missis Bennet xasiyyət etibari ilə öz həməsirlilərinə nisbətən
daha artıq bəsit və meşşan düşüncə tərzi ilə yaşayır. Onun nəinki bütün
fikri-zikri qızlarına ər tapmaqdır, eyni zamanda o, bunu bütün eybəcərliyi ilə
nümayiş etdirir. Ifrat hala gətirir və iki böyük qızını hər zaman cəmiyyətdə
pis vəziyyətdə qoyur. Missis Bennet dar düşüncəli, hər şeyi maddi vəziyyətlə,
gözqamaşdıran göstərişlə dəyərləndirir. Insanların mənəvi keyfiyyətləri onu
maraqlandırmır və onun keyfiyyət ölçülərinə bu məsələlər daxil deyil. Əsər boyu
bir damcı belə olsun inkişaf etmir. Ən çətin məqamlarda belə paltar, kareta,
qonşu qadınlara lovğalanmaq istəyi onu məşqul edən ən vacib məsələlərdəın biri
olur. Kiçik qızı Lidyanın ailəsinin şərəfini nəzərə almadan Uikhemə qoşulub
qaçması xəbərini eşidən ana, ailənin digər fərdləri kimi narahatlıq keçirməkdənsə
qızının geyəcəyi gəlinlik paltarının kurjevaları haqqında qayğılarını paylaşır.
Mister Bennet daha sakit rəftarı
ilə seçilsə də yazıçı azacıq hiss olunan tərzdə onu da laqeyidlikdə, arvadının
qarşısında dura bilməməkdə, ixtiyarı öz əlindən ona verməkdə günahlandırır. Cənab
Bennet qızlarını çox sevir. Amma onun sevgisi xanım Bennetin sevgisindən fərqlidir.
O qızlarının xoşbəxtlik yolunun varlı ər tapmaq tərəfdən keçdiyinə inanmır. Mənəvi
keyfiyyətlər onun üçün daha vacibdir. Bir qədər passiv olsa da , o, qızlarına,
xüsusi ilə də ikinci qızı Elizabetə insanlara dürüstlüyü, düzgünlüyü, alicənablığı
üçün qiymət verməyi öyrədib. Mehriban ata nə baş verməsindən aslı olmayaraq hər
bir qayğının öhdəsindən təmkin və sevgi göstərişləri ilə gəlməyə çalışır.
Qızının qaçmaq xəbəri onu da sarsıtsa da bir ata kimi öhdəliklərinin məsuliyyətlə
dərk edib lazımı tədbirləri görür. Qızı üçün heç bir fədakarlıqdan qorxmayan cənab
Bennet məhz bu vaxtlar başa düşür ki, lazımından artıq güzəştə gedib
övladlarının tərbiyəsində.
Ceyn Bennetlərin böyük qızıdır.
Hansı ki, əsərə canlılıq gətirən hadisənin adamı- cənab Binqlinin əraziyə gəlməsi
ilə həyəcanlanır və ətrafdakıların da yaraşdırmalarına görə mister Binqli üçün ən
münasib namizəd ola bilər. Lakin hər zamankı kimi, missis Bennetin yersiz hərəkətləri
Ceynin xoşbəxtliyini bir mövsümlük gecikdirir.
Ceyn əsl 18-ci əsr Avropa tərbiyəsinin
mücəssəməsi hesab oluna bilən bir obrazdır. Hər şeyi sakit bir itaətkarlıqla qəbul
edən Ceyn, xoşbəstlikdən uçduğu vaxt bunu necə içində boğurdusa bədbəxtlikdən
üzüldüyü vaxt da eyni təmkinlə baş verənləri içində yaşayır. Ceyn hər şeyin
yaxşılığa doğru olduğu qənaitindədir. Əgər başına bir iş gəlibsə, əgər belə
olubsa demək belə münasib imiş. Onun kimisə günahlandırmaq, kimisə mühakiə etmək
heç ağlına da gəlmir. Insanların xoş niyyətlərinə sona qədər inanan gənc qız
hadisələrinin məcrasını dəyişdirməkdə özü istəməsə də rolu olan anasının hərəkətlərinin
tənqid etməyi, hətta ürəyində belə fikriləşməyi cəhd etmir. Ceynin aldığı tərbiyə
də bir az səbəbdir bütün bunlara. Ikinci bacısı Lizzi qədər mütaliə etməyən
Ceyn mühakmə edib nəticə çıxarmağı o qədər də bacarmır. Humanizm mücəssəməsi
olan miss Ceyn laiq olduğu xoşbəxtliyi bir az gec də olsa, mister Binqliylə əldə
edir.
Elizabet əsərdə xarakterinin
açılmasına, düşüncələrinə, daxili dünyasına ən çox yer verilmiş surətdir. Lizzi
əsl qürur mücəssəməsidr. Ləyaqətini, ailə şərəfini hər şeydən üstün tutan qız, vaxt
gəlir bunda ifrata vardığını, qürurunun ona bəzi məsələlərə və hadisələrə,
insanlara qərəzlə yanaşmasına səbəb olduğunu dərk edir. Lizzi əsər boyu
inkişafda verirlir. Lizzi humanzimi, ağlr və ciddi xasiyyəti, ədalətli mühakimələri
ilə cəmiyyətdə və qohumlar arasında çox rəğbət qazanmışdırsa da, düşündüyünü
açıq şəkildə demək bacarığı bəzən riskli dialoqlara girməsinə səbəb olur. Məhz
bu xasiyyətinə görə anası tərəfindən həmişə danlağa məruz qalır. Anası bu rəftarla,
işvə-cilvəsi olmaması ilə əlaqədər onun münasib bir kişiyə ərə gedəcəyi
ehtimalından tamamailə əlini üzüb. Bütün bunlar azmış kimi Lizzinin böyük bir
sınaq gözləyir. Belə ki, mister Bennetin oğlu olmadığına görə varis uzaq
qohumlardan birinin tabeliyinə keçəçəyi kimi bir həqiqət var və bu həqiqət
xanım Bennetin mütəmadi olaraq ağlayıb sızlamasına, şikayətlənməsinə səbəb
olur. Bu uzaq qohum isə bir gün gözlənilmədən onlara gəlib tanışlıq və qohumluq
təklif edir və bununla da vicdanının rahatlandığını düşünür. Indi Lizzi mister
Kollinzi sevməsə də, onun düşüncə və intellekt səviyyəsinin bəyənib təqdir etməsə də ailəni müflis vəziyyətə
düşmək ehtimalından xilas edə bilər. Bunun üçün o, mister Kollinzə ərə getməlidir.
Sevgisiz, maraqlar üzərinə duran bir evlilik Lizzinin xasiyyətinə və həyat məqsədinə
tamamilə ziddir. Hisslər üzərində qurulan xoşbəxt yuvanı hər cür dəbdəbə və
madiyyatdan üstün tutan Lizzi heç düşünmədən Kollinzə rədd cavab verir.
Primitiv düşüncəli cənab isə missin bu cavabını başa düşmür. Lakin Kollinz hər
cür romantiklikdən uzaq adamdır və rədd cavabı aldığına görə ağlayıb dərd çəkmək
niyəti yoxdur. Tezliklə o Lizzinin rəfiqəsi Şarlottayla izdivac qurur. Şarlotta
isə ona və ailəsinə hərtərəfli maddi rifah təqdim etmək gücündə olan adamın təklifini
düşünmədən qəbul edir. Lizzinin fikrincə bu tamamilə yanlış addimdir lakin
zaman keçdikcə o da hə kəsin xoşbəxt olmaq üslünun fərqli olduğu həqiqəti ilə
barışır.
Özünə belə tənqidi mühakiməylə
yanaşmağı bacaran Lizzi mister Darsiyə olan münasibətində tələsik qərar
verdiyini, onu düzgün qiuymətləndirmədiyini, onun gizli pərdə arxasında qalan
alicənablığını görə bilmədiyini başa düşür. Lizzi Uikhemin yalan məlumatlarına
inanıb Darsini haqsızlıqda günahlandırır.
Darsi obazı isə əsərdə bağlı
sandıq kimi təqdim olunur. Sandıq əsərin sonlarına doğru açılır və özüylə
birlikdə bir çox mətləblərə aydınlıq gətitir. Darsi ilə zabit Uikhemin arasında
xoş olmayan bir keçmiş var. Uikhem ona təqdim olan şərəfli, təvazokar həyat tərzini
pula, əyləncəyə, plan və proqram olmadan sərbəst yaşamağa dəyişir. Bunlar azmış
kimi Darsinin bacısı miss Darsinin yaşının az olmasından istifadə edərək onu
qaçırmaq istəyir. Miss Darsi son anda qərarını dəyişib qardaşına olanları
danışır. Darsi haqlı olaraq bərk qəzəblənir və Uikhem onun bu qəzəbini ömrü
boyu başının üstündə hiss edir. Onlar təsadüfən bir də miss Bennetlərin
qarşısında raslaşırlar və Uikhem Lizziyə hadisələri öz xeyrinə dəyişməklə nəql
edir. Hekayənin mahiyyətinə olduğu kimi yox təqdim olunduğu kimi baxaraq hökm çıxaran
Lizzi Darsinin Uikhemə qarşı ədalətsiz rəftar etdiyini düşünür. Lakin hadisələrin
məcrasi elə bir formada inkişaf edir ki, Lizzi qərəzli münasinbətinə görə xəcalət
çəkməli olur. Darsi artıq Uikhemin xislətinə bələddir. Onun bütün məqsədinin və
amalının tüfeyl həyatla, heç bir zəhmət çəkmədən varlı bir qızın cehizi
hesabına yaşamaq olduğunu bilir. Və Lidya Uikhemə qoşulub qaçanda Darsi
Lizzinin xəbəri belə olmadan məsələyə qarışır. Həm maddi, həm mənəvi tərəfdən
Bennetlərə dəstək olur. Lidya əlbəttə ki, heç bir vaxt sevimli əri Uikhemin onu
pul müqabilində nigaha aldığını bilmir.
Darsi çox tərəddüdlü və təzadlı
obrazdır. Əlbəttə onun şərəf anlayışı qəti və dəyişilməzdir. Amma əsərin əvvəlində
dosti Binqliyə, anasının meşşan hərəkətlərinə görə Ceyni layiq bilməyən Darsi,
hətta cəmiyyət arasında böyük səs-küyə səbəb olan Lidyanın qaçmaq məsələsindən
sonra da Lizziyə olan təmannasız sevgisi azalmır.
“Qürur və qərəz” 18-ci əsr Avropa həyatını mükəmməl formada bu
günkü oxuculara inikas edən bir ədəbiyyat nümunəsidir. Yazıçı bütün insanı
mesajlarını, dünyəvi, mənvi düşüncələrini
xırda məişət hadisələri fonunda o qədər peşəkar formada veiri ki, oxucu qətiyyən
yorulmur. Insani münasibətlərin humanizm və anlayış timsalında qurulmalı
olduğunu hiss etdirir. Romantik təhkiyə, axıcı dil, hər kəsə tanış hadisələr
romanı neçə əsrlərdən bəridir dünya ədəbiyyatının qiymətli xəzinələrindən biri
olmasına səbəb olub.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder