Və
nəhayət George Orwelin “1984” romanının qarşısından ürəklə bir + yaza
bildim. Roman öz janrında, mövzusunda
yazılan əsərlər içərisində ilk cərgədə
yer ala bilər, fikrimcə. Bəzən şişirtmələr, bəlağət təsiri bağışlasa da
özümə sual verdim, məgər M. Müşfiq, Ə. Cavad, H. Cavid və b. Bu münasibətin
qurbanı olub, talelərinə bir gecədə hökm verilməyib? Deməli tarix belə “silib-süpürülmələrin”
həqiqi şahidi olub.
“1984” romanı yazıldığı gündən bu yana hər dövrün
aktual ifadəsi ola biləcək potensialda əsərdir. Istənilən zamanda onu oxuyan
oxucu “bizim günümüzü yazıb” deyə fikirləşəcək.
Insan ruhu bütün təmizləmələrə baxmayaraq, ən dərin
qatında azadlığını saxlaya bilir, əgər ruda azadlıq varsa...
Nə qədər qatı rejim olur- olsun, manqurtlaşdırmağa
nə qədər cəhd olsa da, insan yaddaşı bir mərhələdə bütün mexanizmlərdən, bütün
qəzet, kitab, sənədlərdən güclüdür.
Roman sakit təhkiyə fonunda gərgin, qorxunc, “bu dəqiqə
nəsə olacaq!” narahatlığını özü ilə sürükləyir. Hər nə qədər ümidsiz vəziyyət,
ümidsiz sonluq olsa da, yenə də, bütün bunlar yazılırsa qavranılır,
qavranıldığına görə də deməli heç də hər şeyin sonu deyil.
Dünya ədəbiyyatında totalitar rejimi bu şəkildə
uğurla ifadə edən az sayda əsər var. Yazıçı totaltar rejimin ailə üzərində təsiri
və tətbiqini elə əcaib iddialarla ifdə edir ki, oxucunun nəzərində qeyri –
sağlam həyat, şəxsi hisslərin sıfırlandığı cəmiyyət, uşaqların belə valideyinlərini
satdığı ailə yaranır.
Əsər hər nə qədər antiutopik janırda yazılan bir
roman hesab olunsa da, reallıqla, hər bir zamandan bir parçanı ustalıqla özündə
əks etdirmişdir. Bəlkə insanların mexanikiləşməsi fiziki baxımdan mümkün deyil,
bəlkə hər evdə, otaqda, ofisdə bir teleekranın olması inandırıcı deyil, amma
istər insanların həyatlarının mərkəzinə qoyduqları amillər, istər günümüzün hər
addımını texnoloji vasitələr romandakı “antiutopiya” deyilən o reallıqla
üst-üstə düşür.
Romanda bir dənə də olsun inqilab yaradacaq, ortaya
real güc qoyacaq, necə deyərlər; ürəkdən tikan çıxaracaq obraz yoxdur. Baş qəhrəman
Uinston Smit vaxtilə əlinə keçən dəlili yox edən passiv aqresiyalı, qorxaqın
biridir. Illər keçdikcə içində olduğu, xidmət göstərdiyibu cəhənnəm rejiminə
qarşı dözülməz nifrəti artır. Qəlbinin dərinliyində hardasa bir gizli təşkilatın
mövcudluğuna inanır, o təşkilata qoşulmağı xəyal edir, bir gün təşkilatdakı
qardaşlarla partiyanın sonunu gətirəcəyinə ümid edir. Uinston o qədər kor
aşiqdir ki, öz aləmində xəyalı silahdaşlar uydurur, bu silahdaşlardan biri də O’Braundur.
Uinston onun öz tərəfində, özü ilə bir əqidədə ola biləcəyini düşünür. O’Braun
isə fikir polisinin ən yüksək rütbə sahiblərindən biridir... Uinston ona bel
bağlayaraq elə bir səhvə yol verir ki...
Romanın digər diqqət çəkən obrazı Juliyadır. O da
partiyaya nifrət edir, lakin Uinstondan fərqli olaraq mübarizə aparmağa meyilli
deyil, çünki faydası ola biləcəyinə inanmır. Juliyanı işin tarixi, sosioloji,
etimoloji, kitab- dəftər tərəfi maraqlandırmır. Bacardıqca bu çətin şəraitdə
gizlidən də olsa özünə, həyatına rəng qatmağa çalışır. Onu başqalarının həyatı
maraqlandırmır. Onu ümumiyyətlə heç nə maraqlandırmır...
Əsərin sonunda iki
qəhrəmanın qarşılaşması, gəldikləri nəticə, formalaşdıqları əqidə yazıçının 40
il sonranı necə görməsi haqqında işarədir...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder