Eşqmi insanı səfeh edir, yoxsa təkcə səfehlərmi
aşiq olur??
Orhan Pamuk yaradıcılığına müraciət edərkən diqqətimi
ilk çəkən cümlələrin uzunluğudur. Yazıçının ədəbi dil zənginliyi burada özünü
göstərir. Təhkiyə o qədər bol xammaldan qurulub ki, cümlədəki sözün çoxluğu
oxucunu bədiiliyə doydurur. Bu cümlələrdə bir narahatlıq oxunur. Nigaranlıq, öz
daxili potensialından, istəklərindən, ehtiraslarından qorxan insanın
narahatlığı. Pamukun personajları təlatümlü dəniz kimidir. Hətta sakit
göründükləri an belə təhlükəlidirlər. Çünki insandırlar. Hər an, hər şeyə qadir
insan.
Orhan Pamukun rənglərlə necə bir münasibəti var,
bilmirəm )) amma demək olar ki, əksər əsərlərində bir rəng adı keçir. Bu əsərlərdən
biri “Mənim adım qırmızı” romanıdır.
Oxuduğum tərcümə kitab Azərbaycan dilində olmağına
baxmayaraq çox çətinliklə oxunan romandır. Məna gücü, ədəbi çəkisi ağır olduğu
üçün bəlkə də, belədir. Lakin hər cümlədə, hər fikridə peşəkar qələm təcrübəsi
hiss olunur.
Yazıçı rəssamlıq, nəqqaşlıq haqqındakı düşüncələrini
“Mənim adım qırmızı” romanında kiçik sujet fonunda vermişdir. Əslində romanın
sujet və məzmunu onun içində yatan rəssamlıq eşqindən doğan bilgilərini
çatdırmağa xidmət edir sanki.
Ortada bir nəqqaş var, onun bir qızı və o qızla evlənmək
istəyən iki adam. Arada iki nəqqaşın qətli də var, vəssalam. Amma Osmanlı rəssamlığı,
nəqqaşlığının tarixi, formalaşma
xronologiyası haqqında, qərb və şərq minatür sənətinin ortaq və fərqli xüsusiyyətləri,
sənət eşqinin yaratdığı ehtirasda boğulan, məhvə gedən nəqqaşların taleyi,
islam dinində təsviri sənətin yeri və s. məsələlər əsərdə öz əksini geniş
tapıb.
Romanda ilk səhifələrdə cümlələr can verə-verə
yeriyirdisə sonra qaçmağa başladılar. Xatırlayıram ki, “Qızılgülün adı”nda da
eyni vəziyyətə düşmüşdüm. Bəs məni belə vaxtlarda romanı yarımçıq qoymamağa nə
vadar edir?
Ilk olaraq, adətim deyil, indiyə qədər yalnız iki
ya üç əsəri yarıda saxlamışam. Digər tərəfdən əsər ağır getsə də Pamuk qələmindəki
sambal hiss olunurdu. Cümlələrə fikir verirəm- adi fikrin ifadəsidir. Amma hər
dəfə bir fəsli bitirəndə təmiz bal yeyirmiş kimi hiss edirdim özümü. Yəni, yeyərkən
o qədər də bilinmir amma, elə ki, yeyib udursan, o zaman boğazdakı tünd göynəltidən
balın keyfiyyəti hiss olunur...
Pamukun romanı da məhz belə idi. Hər fəsli oxuyub
bitirəndən sonra səviyyə çəkisi özünü hiss etdirirdi. Anlamağa çalışıram, nədir
bu əsərin sehri? Adi sözlər, adi fikirlər, adi sujet amma qeyri-adi dərəcədə
güclü bədii təsir. (adi deyirəm, yəni yadplanetlilər haqqında deyil.) demək ki,
ədəbiyyat məhz budur.
Romanın ilk 200 səhifəsi bir ay vaxt aldı məndən.
Zaman, şərait bəhanəsi gətirirdim həmişə. 200 səhifədən sonra istəsəm də qopa
bilmədim romandan. Deməli, vaxt və şərait əslində bəhanədir, romanı oxudan elə
romanın özüdür.
Əsər
1591-ci ildə, Sultan Muradın dövründə İstambulun doqquz qarlı qış günündən bəhs
edir. Iki kiçik oğlu bir-biri ilə yola getməyən gözəl Şəkurə dörd ildən bəri
savaşdan dönməyən ərinin əvəzinə, özünə bir həyan, sevgili axtarır. Atasının
arabir evə çağırdığı saray nəqqaşlarını gizləndiyi yerdən seyr eləyən Şəkurə
padşahın hazırlatdığı kitab üçün fransız üslubunda təhlükəli rəsm çəkənlər
arasında seçim eləməyə çalışır. Nəqqaşlardan biri- Zərif Əfəndi öldürüləndən
sonra qadına aşıq olan qohumu Qara meydana girir. Hər kəsin öz səsi ilə
danışdığı, ölülərin, əşyaların dilləndiyi, ölüm, sənət, eşq, evlilik, xoşbəxtlik
haqqında bu roman eyni zamanda unudulmuş qədim rəsm sənətinin gözəlliklərinə
ağıdır.
Mütəxəssislər
romanın üslubunu “intellektual, zərif və ağıllı” adlandırırlar. Onların qənaitinə
görə, “bu əsər ədəbi təxəyyülün və fəlsəfi düşüncələrin gücünü ortaya qoyan
nadir əsərlərdəndir.
Əsərdən
diqqətimi çəkən cümlələri, fikirləri qeyd etdim...
1.
Nə qədər bacarığın, qabliyyətin olursa olsun pulu və
iqtidarı başqa yerdə axtar ki, bacarıq və əməyinin əvəzini almayanda sənətdən
küsməyəsən.
2.
De mənə, onları- onu, atasını necə yumşalda bilərəm?
- Yaxşı
insan olmaqla- dedim.
- Bu
yaşdan sonra çox gecdir- dərin əzabla dedi.
- Çox
pul qazanmağa başlamısan, Hasan çavuş. Insanı yaxşı eləyər bu- dedim, çıxdım.
3.
Qara aşiq
olduğu qədər evlənmək istəyir. Evlənmək istədiyi üçün də asanlıqla aşiq olur. Mənimlə
olmasa, bir başqası ilə evlənəcək və evlənməmişdən qabaq o arvada da dərhal
aşiq olacaq.
4.
Üç şeyə yarayır yuxular:
Əlif: Bir şey
istəyirsən. Amma istəməyinə belə izin vermirlər. Onda: “Yuxumda gördüm “,-
deyirsən. Beləcə, istədiyini, sanki,
sən istəmədən istəyirsən.
Be. Birinə
pislik eləmək istəyirsən. Məsələn, birinə böhtan atacaqsan. Onda : “Yuxumda
gördüm, filankəs xanım zina eləyirmiş”,- deyirsən. Ya da”filankəs paşaya qədəh-qədəh
şərab gedirdi, yuxumda gördüm”,- deyirsən. Beləcə, inanmasalar belə pisliyin
bir qismi söyləndiyindən hesaba dərhal yazılır.
Cim: bir şey
istəyirsən, amma nə istədiyini bilə bilmirsən. Danışırsan, bir qarışıq yuxudur.
Dərhal yozub nə istəməli olduğunu, nə verə biləcəklərini sənə söyləyirlər. Məsələn
deyirlər ki, sənə ər, uşaq, ev lazımdır...
5.
Sən getdin, gəlmədin. Bəlkə küsmək eşqin əlamətidir,
amma küskün aşiq də həm sıxıcıdır, həm də heç bir gələcəyi yoxdur.
6.
Sevişmək eşqi yatırmağın ən yaxşı yolu deyilmi?
7.
Soruşduğunuzu eşidirəm, rəng olmaq nədir?
Rəng,
gözün təması, karların musiqisi, qaranlıqda kəlmədir. On minlərlə ildir,
kitabdan-kitaba, əşyadan-əşyaya küləyin uğultusu kimi... qırmızı olmaqdan necə
xoşbəxtəm! Içim yanır, qüvvətliyəm. Diqqət göstərildiyini bilirəm. Mənə qarşı
bir rəng qoya bilmədiyinizi də. Başqa rənglərdən, kölgələrdən, tünlikdən, tənhalıqdan
qorxmuram. Mənim yayıldığım yerdə gözlər parıldayır, ehtiraslar qüvvətlənir,
qaşlar qalxır, ürəklər sürətlə döyünür. Baxın mənə! Yaşamq nə qədər gözəl
şeydir. Mənə tamaşa eləyin, görmək nə gözəldir! Yaşamaq- görməkdir! Hər yerdə
görünürəm. Həyat mənimlə başlayır, hər şey mənə
dönür, inanın mənə...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder