Orhan Pamuk yaradıcılığının şah əsəri olan bu kitabı çoxdan oxuyub bitirməyimə, təhlilin də yazmağıma baxmayaraq, məlum hadisələrdən, paylaşmaq həvəsim olmamışdı. Bu günə qismət imiş...
Uzun sürən
səssizliyimin adı “Qara kitab”dır. Əsəri iki ay ərzində oxuyub bitirə bildim. Bu
əsər ən yorğun vaxtlarımda belə, heç olmasa bir səhifəsini oxuyum fikri ilə
açıb, uzun uzadı cümlələrində boğulduğum, birnəfəsə ən çox 50-60 səhifə oxuya
bildiyim – o da nadir hallarda, kitab kimi xatirimdə qaldı.
Kitab demək
olar ki, işkəncə ilə oxuyacağınız, eyni zamanda, şərab kimi içərkən üzünüzü
büzüşdürüb, təsirini az sonra duyacağınız ədəbi bir təam təsiri bağışlayır. Nə
vacibdir? Getmirsə at kənara! – dediyimi də xatırlayıram amma adətən belə
kitablardan lənətlənmiş kimi, ayrılmaq da olmur. Hər nə qədər ədəbiyyat
statistikasında ən çox alınıb ən az oxunanlar sırasında olsa da, mən həm alıb həm
oxumağı özümə söz vermişdim.
Romanla
tanışlıq vaxtı diqqətimi ən çox çəkən, onun cümlə qurluşları oldu. Başqa hansısa
əsərlərdə belə cümlələrə rast gəldiyimi qətiyyən xatırlamıram. Həm əsəbləşirdim,
həm gülməyim tuturdu: belə də cümlə olar?? Cümlələrin sonuna çatana qədər əvvəlində
nədən bəhs etdiyini unudur, əvvələ qayıdıb, təkrar-təkrar oxumağdan başqa çarəm
olmurdu. Bir yazıçı niyə bu şəkildə cümlələr qursun ki? Eyni zamanda, heyran
olmamaq da əldə deyildi. Çünki heç bir zaman bu şəkildə cümlələri olan roman
oxumamışdım, bundan sonra da rast gələcəyimi düşünmürəm..
Əgər siz ədəbiyyata
ürəkdən bağlısınızsa, niyətiniz sadəcə kitab oxumaq deyil, eyni zamanda,
dünyanın ən qeyri-adi əsərlərindən biri olan, ən özəl sujetlərdən birinə sahib
kitab oxumaq istəyirsinizsə- o zaman “Kara Kitap” çox uğurlu seçim ola bilər.
Mövzu? Ensiklopedik,
Sujet? Sanki
hərəkətsiz, əslində isə insanoğlunun ilk yarandığı gündən bu yana var olma
çabaları,
Ideya? Bir
təhlilə sığmayacaq qədər dərin, fəlsəfi, qarmaşıq, qara, qapqara...
Bəs bu
kitabı belə orijinal edən nədir? Təbii ki, ilk növbədə üslubu. Siz istənilən
mövzuda kitab yaza bilərsiniz, əgər ideya, vermək istədiyiniz ana fikir dolu, fəlsəfi,
məna yüklüdürsə o zaman seçdiyiniz sujetdə fərqi yoxdur, qadın yoxa çıxır, ya
kişi...
Əsərin qəhrəmanı
Qalib özünü tanımır. Məxsus olduğu kimliyi ona yaddır. Özü ilə qarşılıaşdıqca,
tanıdıqca da ona yetərsiz gəlir o kimlik. Kəşf etdiyi siması isə ona yeni qapı
açır. Onu tərk edən arvadının izini tapa bilmək üçün özünü onun ola biləcəyi hər
yerdə təsəvvür edir. bu “Yer” dediyim bir evin otağı, bir insanın yatağı, ürəyi,
beyni, ruhu da ola bilər.
Kitabda Cəlal
obrazı Mövlananin, Qalib isə ondan 500 il sonra yolunda şəhid olmuş Şeyx
Qalibin çağırışmasıdır. Eyni zamanda, Qalib kişi- yəni eşq, Rüya isə qadın- yəni
hüzn, kədəri təmsil edir.
Bir insanın
özünü genindən, (“millət” sözü daha bəsit qalardı məncə) soyundan, kültüründən
ayrı təsəvvür etmək, təhlil etmək mümkün deyil. Onun daxilinə fərd olaraq
deyil, bütünləşmiş şəkildə boylanmaq lazımdır. Bəs insanı dediyimiz o formada
necə görə, necə fərqinə vara, necə kəşf edə bilərik? Onun yaşadığı yuvadan
tutmuş, hər gün keçdiyi küçələr, keçirtdiyi ömür, yediyi yemək, çəkdiyi
siqaret, oxuduğu qəzetlər, yazdığı yazılar – ümumilikdə həyatını və varoluşunu
təşkil edir.
Insanı görmək
istəyirsinizsə onun məninə boylanmalısınız. O küçələr, o qoxular siyası,
tarixi, psixoloji, duyğusal hər şey insan daxilinə, insan nəsnəsinə gedən
cığırlardır. Onları görmədən, tanımadan, duymadan insanoğlunu tanıya bilməzsən,
insanoğlu da özünü tanıya bilməz, özü ola bilməz...
Bu əsərdə
sujet yox, müəllifin demək istədikləri, çatdırmaq istədiyi fikirlər ön
plandadır. Sanki bir hadisə uydurub, düşüncələrini o hadisə fonunda oxucusuna
ötürmək istəyib. Mən bu baxımdan oxşar olan digər bir kitabı da xatırlayıram: “Havvanın
üç qızı”
Bu kitab məhz
o kitabdır; Pamuka dünya şöhrəti qazandıran, Nobelə gedən yolda əhəmiyyətli təkan
olan.
Pamukun roman
üzərində işlədiyi beş il ərəfəsində qərb ədəbiyyatında postmoderinzm janrı
üstünlük təşkil ediridi. Yazıçı, islami – şərq genetikindən ayrılmadan moderin
üslubda elə bir əsər yazır ki, moderinliklə şərqliliyin yaratdığı tilsim həm qərb
oxucularını, həm də şərqli kitabsevərləri özünə bağlaya bilir.
Hürrufilik
mövzusu mənə tanış olduğu üçün kitabda ondan bəhs olunan yerləri yadırğamadım. Gördüyümüz
hər şey, bu bir yazıdan tutmuş insan simasına qədər, bir şəhərin qədim küçəsi də
ola bilər – qavramadığımız bir dərin tərəfi hökmən var. Onu görmək istəyiriksə
ona hər zaman baxdığımızdan daha diqqətlə baxmalı, daha dərin qatlara enməli, hər
xətti, çizgini oxumağa cəhd etməliyik. Biz o dərinliyin var olduğunu anlasaq,
inansaq o əsrar gec-tez özünü bizə göstərəcək.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder